.::sami yusuf::.


Music Playlist
sabah..... 10:50 PM

first time jadi relawan haluan ke sabah...

nie diari saya ke sabah...

enjoy it!!



jumaat 23/10/2009



                                                                      



kami tiba di KLIA kira-kira pukul 3:30 petang..

nie semua para haluan yang akan berkhidmat di sabah nanti...











kami berada di dalam kapal...












di atas bumi...

langit illahi yang mengagumkan!!












alhamdulillah! kami selamat sampai ke sabah...

sekarang kami dalam kapal lagi....













di hadapan pemeriksaan passport...

saya guna surat beranak, kad pengenalan hilang di saat akhir...

alhamdulillah, boleh lepas!










kami tiba di Kingston Hotel kira-kira pada pukul 10:00 malam...

menaiki van sewa...














mereka bergambar di depan bilik...







sabtu 24/10/2009






   tepat pukul 5:40 pagi, kami turun untuk mendengar sedikit tazkirah...















tazkirah diberikan oleh dr. Mohd Zamrin dan dr. Basir...













tengok relawan haluan nie...

dah ready menjalankan tugas!















kami tiba di sekolah yang pertama, sekolah kebangsaan Pangi...

ini kawasan pendaftaran...













inilah bangunan sekolah kebangsaan Pangi...

besar tak?!

kalah sekolah rendah ibn khathir... :)














sebelum buat kerja, kena isi perut dulu...

so, kami semua dihidangkan nasi lemak...

yang dalam gambar tu ibrahim (matri)....















dr. Azhar Ahmad, Pak cik Ibrahim dan dr. Zamrin syok berbual sampai lupa makanan di depan mata....














pelajar-pelajar s.k Pangi....

comelkan?!
















dr. nor Azian dan abang Waqiuddin...

yang sedang susun kerusi tu Sarah...
















pemeriksaan kesihatan dah nak start...

kami sibuk menyusun ubat...















kami sedang susun ubat lagi...















kawasan pemeriksaan darah...

dari kiri, dr. Basir dan dr. Azhar Ahmad...



















di kiri tu, Abang Waqiuddin...

dia sedang check bp pak cik Ibarahim....



so, jangan kacau kerjanya...

kita fokus pada gambar seterusnya...
















ini kaunter ubat...

kami berdua, 
maryam (tudung hitam) dan saya (tudung hijau..sebelah maryam, ~tersembunyi sikit~) memerhati kak Husna bagi ubat kepada pesakit...


















yang duduk di kiri nie cikgu Jumidah namanya...

kenal?!

dulu, dia mengajar di SRIK...

siapa yang mengenalinya, beliau kirim salam...




















kawasan pendaftaran....

dari kiri, mak cik Aida dan mak cik Sumi...

kedua-duanya haluan Sabah...


















kerja dah habis.. ape lagi, makanlah!

makanan tak seberapa, tapi sedap!

untuk menambah kelazatannya, kami semua turun ke pantai dan makan di situ...

kebetulan ada beberapa abang-abang dan pak cik-pak cik 'sabah' bermain gitar di situ juga...

so, mereka dengan ikhlasnye mendendangkan lagu 'sayang kinabalu'...

sedap suara mereka! kalah mawi!



















jelas tak gambarnya?!

kami bergambar di hadapan sekolah kebangsaan Pangi...

nak tahu saya berada di mana?!

saya berada di barisan hadapan, pegang 'haluan' tu...

dan sebelah saya, abang Harits... :)

nampak?!

kalau tak nampak jugak... buat-buat nampak je lah!


















beraninye Abang Harits bergambar bersama anjing!!

kita patut mencontohi keberaniannya!

















kami menunaikan solat zohor jamak takdim asar di masjid nie...

maaflah, gambarnya kecil sangat..












setelah solat, kami dibawa ke gerai yang berdekatan untuk makan petang...

sempat bergambar.... Dr. Basir (yg pegang kamera tu), kak Husna dan Dr. Azian...


kemudiannya, kami melewati perkampungan Pangi...














kami, para Haluan Malaysia takjub melihat keindahan laut di perkampungan Pangi...

















kami sekeluarga tidak lupa bergambar bersama...

(gambar pertama)  dari kiri... Dr. Wan Zalillah, Khoula, Dr. Mohd. Zamrin dan Maryam...

(gambar kedua) tengah-tengah tu Harits....













            berkerut muka Abang Azrul...

ntah ape yang dilihatnye sampai berkerut seribu camtu....

mungkin dia menatap rumpai laut di bawah sana...

atau mungkin ikan-ikan kecil...

kalau tak pun, najis kot?!

tak kesahlah bende ape yang abang Azrul nampak....



gambar seterusnya...

















comel tak budak kat atas tu?!

saye pilih budak tu antara beratus budak di sana untuk bergambar ngan sye....

jurufoto nye.... sape lagi kalau bukan Harits.. :)



















cube teka kami bergambar di mana?!

di hadapan masjid...

dari kiri... 

abang Waqiuddin, Ibrahim (Matri), Pak Cik Ibrahim, Shahir dan abang Azrul..

kami solat maghrib dan jamak takdim isyak...

sekali makan malam di sana.... 

disediakan orang kampung di sana..

daging rusa, kambing... sume ade!!



malamnya kami menginap di Hotel Semporna...










ahad 25/10/2009








kami bertolak ke sekolah Kunak 3 kira-kira jam 7:00 pagi,

sesampainya kami di sekolah yang kedua,

kami bersarapan dulu.... 

mie goreng bersama telur mata kerbau dan segelas air milo panas...














di sinilah Pak Cik Ibrahim dan Dr. Hamimah menyampaikan ceramah kesihatan kpd penduduk 

Kampung Kunak 3 sebelum menjalani pemeriksaan kesihatan...













sementara doktor-doktor menyusun peralatan...


beberapa jurufoto kecil Haluan meronda kawasan perumahan Kunak 3...












dewan serbaguna Kunak 3 yang tersergam indah...














bilik pemeriksaan...

dari kiri... Abang Waqiuddin, Dr. Mohd. Zamrin dan jurufoto kami, Pak Cik Abdul Kadir..













Dr. Azian sibuk menasihati pesakit agar menjaga kesihatan...

pesakit pula tekun mendengar...

ntah faham ke tak?!











kaunter ubat kini dibuka! patient pertama...

para haluan dari kiri.. Khoula, Kak Husna, Sarah dan Pak Cik Ibrahim..















makan tengah hari yang mengenyangkan!

dari kiri... Khoula, Sarah, Dr. Wan Muhaizan dan Dr. Wan Zalillah...














Haluan bergambar bersama 'yb' bahagian kunak...







ahad 26/10/2009..




hari nie, kami dibawa bersiar melihat penduduk di laut...

kami bertolak pukul 8:00..

sungguh menakjubkan!!







nie rumpai laut...

mereka yang tinggal di laut nie membuat pertanian rumpai laut...























lautnye jernih...

dan cetek...












inilah orang bajau laut...

mereka hanya tinggal di laut...

makan, minum, mandi, tidur, semuanya atas laut..

beranak pun atas laut jugak...

cuba bayangkan...

kalau mati?!












aik?!

kenapa tetibe ada gambar ayam nie?!

haha...


orang selalunya bela ayam dalam reban...

tapi, kat sana, ayam dibela dalam sampan...




banyak lagi yang kami teroka...
tapi, setakat nie je la, ea?!

wallahu a'lam... :)



0 comments:

Post a Comment